Saturday, January 10, 2004

Den nye ideologi
Den amerikanske historiker Gary Cross skriver i bogen An All-Consuming Century, at det hverken var konservativismen eller socialismen, der vandt det 20. århundredes ideologiske krig. Det var forbrugerismen. Forbrug fylder nu så meget i det vestlige menneskes psyke, at det er blevet en målestok for individets identitet og tilfredsstillelse fra barnsben af. Den globale forbrugerklasse er en meget broget gruppe med store forskelle i velstand, fra mangemilliardæren Bill Gates i Seattle til frk. Olsen i en toværelses betonlejlighed i Ishøj, men dens medlemmer køber ind med plastikkort i stormagasiner og shoppingcentre, ser fjernsyn, snakker hyppigt i telefon, surfer på internettet og forbruger den kultur og de værdier, produkterne transmitterer. Den globale forbrugerklasses hverdag står i skarp kontrast til de 2,8 milliarder mennesker, som knap nok får basale livsbehov opfyldt og må hutle sig igennem i dyb fattigdom for mindre end to dollar om dagen.